در حالی که باندهای مواد مخدر برای یک شهر توریستی در مکزیک می جنگند، گردشگران از میدان جنگ لذت می برند


نوار زرد روشن پلیس در نسیم بیرون از رستورانی در خیابان اصلی شهر توریستی تولوم مکزیک بال می‌زد، در حالی که چراغ‌های یک کامیون پلیس در همان حوالی آبی و قرمز می‌درخشیدند.

سربازان با لباس های استتار از بیرون رستوران متروکه لامالکریدا، “بی عشق”، محل تیراندازی که دو گردشگر کشته و سه گردشگر دیگر زخمی شدند، محافظت می کردند.

آنجلی ریوت، یک وبلاگ نویس هندی مسافرتی ساکن کالیفرنیا و در تعطیلات جشن تولدش، و گردشگر آلمانی جنیفر هنزولد، در حمله 20 اکتبر که گمان می رود توسط یکی از چندین گروه جنایتکار محلی در تلاش برای اعمال کنترل راه اندازی شده بود، کشته شدند. مواد مخدر و زورگیری در منطقه

این حمله در سرتاسر جهان خبرساز شد. اما در عرض چند روز، صحنه در خیابان سنتاورا سور به حالت عادی بازگشت: یکی از بعدازظهرهای اخیر، رستوران ها تا حد زیادی شلوغ شده بودند و بوی معطر عود کوپال سوزانده شده توسط دستفروشان، فضا را پر کرده بود.

یک کارگر محلی گفت که اکثر گردشگرانی که به ریویرای مایا می آیند نمی دانند که در تعطیلات در میدان جنگ هستند. او گفت: «آنها در حال گرم شدن هستند، اما در میانه جنگ هستند.

مردم سایت باستان شناسی مایاهای قبل از کلمبیا تولوم را از روی یک قایق مشاهده می کنند.

مردم سایت باستان شناسی مایاهای قبل از کلمبیا تولوم را از روی یک قایق مشاهده می کنند. عکس: دنیل اسلیم / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ

خشونت به تولوم محدود نمی شود. ماه گذشته، پس از اینکه افراد مسلح نقابدار با قایق به ساحل هتل یورش بردند و دو رقیب احتمالی را کشتند، مهمانان استراحتگاهی در 100 کیلومتری ساحل نزدیک کانکون هجوم بردند تا پناه بگیرند.

این دو حمله تنها آخرین مورد از یک سری حوادث بدنام در امتداد ریویرای مایا هستند که جواهری را در تاج صنعت گردشگری این کشور قرار داده است.

مربوط: در حالی که افراد مسلح نقابدار به ساحل مکزیک یورش می برند، دو گلوله توپ با هم برخورد می کنند

گردشگران هنوز به تولوم هجوم می‌آورند، که توسط استراحتگاه‌های یوگا و سواحل ماسه‌ای سفید مناسب اینستاگرام و خرابه‌های باستانی مایاها جذب می‌شوند. این شهر که در سال 2017 به عنوان پایتخت جهانی یوگا اعلام شد، همچنین جزء مدار جهانی دی جی است.

اما این خشونت باعث ایجاد ترس شده است که ممکن است مسیر آکاپولکو را دنبال کند، یک شهر توریستی سابقاً پر زرق و برق که اکنون تحت تأثیر خشونت مواد مخدر قرار گرفته است.

دکتر رافائل باراخاس، رئیس رصدخانه شهروند تولوم هشدار می دهد: «تولوم به سرعت در حال تبدیل شدن به بسیار خطرناک است و می تواند به یکی دیگر از شهرهای هیولا مکزیکی تبدیل شود». همه از خشونت بسیار ناراحت هستند.

بین ژانویه و سپتامبر، تولوم شاهد 65 قتل بود که 80 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

یک آتش نشان آمریکایی در ماه ژوئیه از یک استراحتگاه ربوده شد و کشته شد، در حالی که در ماه ژوئن با تیراندازی افراد مسلح به جت اسکی، دو مکزیکی کشته و یک زن آمریکایی زخمی شدند. بازدیدکنندگانی از اسپانیا، بلیز و اروگوئه نیز جان باختند.

بازرسان تولوم در حال جمع آوری اطلاعات در مورد تیراندازی در رستورانی هستند که در آن دو گردشگر خارجی کشته شدند.

بازرسان تولوم در حال جمع آوری اطلاعات در مورد تیراندازی در رستورانی هستند که در آن دو گردشگر خارجی کشته شدند. عکس: رویترز

یک بعدازظهر اخیر، دو گلوله در مرکز شهر شنیده شد، اما تعداد کمی از مردم پلک زدند و گروهی از نوازندگان سنتی تقریباً بلافاصله شروع به اجرای برنامه کردند.

به نظر می رسد گردشگران عمدتاً از مبارزه رو به رشد بی خبرند، زیرا اغلب مدت زیادی نمی مانند، اما مردم محلی فضای ترس و بی اعتمادی را توصیف می کنند.

در ماه آوریل، رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، معروف به آملو، پلیس محلی را “فاسد” خواند و پس از یک سری تخلفات، از جمله مرگ در بازداشت یک پناهجو در سالوادور، ماموران دولتی جایگزین آنها شدند.

دولت مکزیک اعلام کرده است که قصد دارد یک گردان گارد ملی در منطقه مستقر کند و یک پایگاه در تولوم بسازد.

اما استراتژی جنایت آملو نتوانسته خونریزی را متوقف کند و میزان قتل همچنان بالاست. رئیس جمهور به دلیل اتکای او به ارتش به جای اصلاح پلیس، که اغلب توسط جناح های جنایات جنگی تحت کنترل است، مورد انتقاد قرار گرفته است.

مقامات محلی می گویند که حدود 10 گروه رقیب برای کنترل راکت های اخاذی تولوم و بازار پرسود مواد مخدر محلی می جنگند. اسکار مونتس دی اوکا، دادستان به رادیو محلی گفت: «ما با مشکل عرضه و تقاضای مواد مخدر مواجه هستیم.

هتلداران تقاضای فزاینده برای مواد مخدر را به رونق جشنواره ها و جشن ها نسبت می دهند که در سراسر همه گیری ادامه داشت.

یک کارگر کافه گفت که موسسات این امکان را دارند که پول حفاظت بپردازند، اجازه فروش مواد مخدر در محل خود را بدهند یا تعطیل کنند.

رشد سریع صنعت گردشگری در تولوم نه تنها باعث خشونت، بلکه توسعه بسیار ناهموار و آسیب شدید زیست محیطی شده است.

کارلا آسودو، سخنگوی گروهی از فعالان محیط زیست، Sustainable Tulum می گوید: «اگر ما به این مسیر ادامه دهیم، تیراندازی ها بیشتر و بیشتر خواهد شد و مردم همچنان صندلی های خود را می فروشند و می روند. تولوم باید تصمیم بگیرد که چه نوع مقصدی می خواهد باشد.

وی افزود: “پرندگان و پستانداران پس از فرار از رویدادهای مهم در جنگل و موسیقی بلند در جاده ها کشته شده اند.” علاوه بر این، ما به بزرگترین سیستم آب شیرین زیرزمینی جهان متصل هستیم و به دلیل نداشتن فاضلاب کافی، آن را آلوده می کنیم.

اعضای گردان امنیت توریستی تازه تأسیس گارد ملی در ساحلی در کانچون، در ساحل تولوم، گشت می زنند.

اعضای گردان امنیت توریستی تازه تأسیس گارد ملی در ساحلی در کانکون، در ساحل تولوم، گشت می زنند. عکس: الیزابت رویز / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ

انتظار می رود یک فرودگاه جدید صنعت گردشگری را تقویت کند که بیشتر درآمد ایالت را تامین می کند. رکورد تعداد آمریکایی ها از منطقه Quintana Roo در سال 2020 بازدید کردند، با حدود 4 میلیون گردشگر از سراسر جهان هر ساله به Tulum.

برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده، ساخت کاندومینیوم‌های جدید و هتل‌های مجلل با سرعت آهسته پیش می‌رود و سایه فزاینده‌ای بر محله‌های فقیرنشین همسایه می‌اندازد.

آسودو در مورد سرمایه گذاران، گردشگران و مجرمان گفت: «این احساس وجود دارد که وقتی به مکانی مانند تولوم می رسید، می توانید هر کاری که می خواهید انجام دهید. «فساد و معافیت از مجازات بسیار زیاد است. این در حال ایجاد حس هرج و مرج است.”